Specialistviden gav NRGi øget sikkerhed efter kæmpe hackerangreb

NRGi

Forsyningsselskabet NRGi blev sendt til tælling af et af Danmarkshistoriens største, målrettede hackerangreb. Det øgede behovet for optimal sikkerhed, og NRGi gik på udkig efter en højt specialiseret samarbejdspartner til både rådgivning og hardware. Valget faldt på Level 8.

IT-Chef Michael Warrer, NRGi

En fredag i september 2015 blev NRGi’s website, app og telefoner pludselig lagt ned. Et målrettet hackerangreb var trængt igennem forsvarsværkerne, og selv om angrebet blev opdaget i tide til at begrænse skaderne, satte det ekstra skub i NRGi’s planer om at øge sikkerheden.

”Forsyningssektoren er i top 3 over interessante mål for hackere, fordi det potentielt kan gøre ondt mange steder, hvis det lykkes at ramme os. Derfor har vi haft fokus på at øge vores sikkerhed markant,” fortæller NRGi’s IT-chef Michael Warrer.

NRGi afsøgte markedet for mulige samarbejdspartnere, og her gjorde Level 8 sig hurtigt godt bemærket.

”Vi var meget positivt overaskede over den indledende dialog med Level 8 i form af den viden, de stillede op med. I forbindelse med større indkøb er man tit ude for, at der til at starte med kommer en sælger ud, som fortæller, at alt kan lade sig gøre. Med Level 8 fik vi en faglig specialist på banen med det samme, og det sikrede, at vi fik den rigtige løsning på bordet fra starten,” siger Michael Warrer.

Den tekniske rådgivning er i top, og det samme er kompetencerne, når konsulenterne er ude og udføre arbejdet. De er meget ærekære i forhold til deres faglighed.

Udtalelse
  • Michael Warrer
  • IT-Chef
  • NRGi Net A/S

God rådgivning og den rigtige pris

I vurderingen af mulige samarbejdspartnere lagde NRGi meget vægt på den faglige profil.

”Vi ville hellere have et specialiseret sikkerhedshus end nogen med en bred vifte af ydelser. Vi skulle være sikre på, at de var 100 meter-mestre i netop sikkerhed. Vi var i dialog med flere leverandører, også for at overveje alternativer til den Cisco-løsning, som Level 8 præsenterede. I sidste ende blev det kombinationen af specialistkompetencer og god rådgivning, som blev udslagsgivende for, at vi valgte Level 8,” siger Michael Warrer, der heller ikke lægger skjul på, at prisen havde betydning.

”Vi skal jo gerne hente 2-3 tilbud i denne type indkøb, og vi havde kontroltilbud ude ved større leverandører, men Level 8’s pris var den mest attraktive,” siger han.

 

Sidemandsoplæring af egne medarbejdere

NRGi investerede konkret i Cisco ASA Firewalls med Firepower Services, og Level 8 stod for den grundlæggende installation og igangsætning med NRGi’s egne it-folk på sidelinjen.

”På den måde fik jeg uddannet mine egne medarbejdere. Man lærer virkelig noget af at gå op ad en specialist, og det har betydet, at vi har fået viden nok til, at vi i daglig drift kan gøre de fleste ting selv. Derudover trækker vi løbende på Level 8’s ekspertise i forhold til optimering, opdateringer og gode råd,” siger Michael Warrer.

Ud over firewalls til hovedselskabet har NRGi også investeret i lignende firewalls til flere underselskaber, ligesom NRGi også benytter Level 8 til rådgivning om organisationens trådløse netværk.

 

Ærekære specialister

Michael Warrer gik målrettet efter en specialistprofil, og det føler han, at han har fundet hos Level 8.

”Den tekniske rådgivning er i top, og det samme er kompetencerne, når konsulenterne er ude og udføre arbejdet. De er meget ærekære i forhold til deres faglighed. Vi havde en episode, hvor der gik noget galt i forbindelse med en opdatering, som en af deres konsulenter lavede, og han blev mere bleg, end vi gjorde. Og han blev bare ved med at arbejde med det, til problemet var løst. Det siger noget om indstillingen, synes jeg.”

Efter at have øget sikkerheden på flere fronter siden hackerangrebet i 2015, står Michael Warrer tilbage med en god fornemmelse.

”Vi kommer aldrig truslen til livs, men vi har mere ro i maven nu, end vi havde for et år siden, og vi er helt sikre på, at det er det rigtige, vi har gjort,” siger han.